devojka-stomak

Nadutost je čest problem sa kojim se suočava mnogo ljudi, a iako može biti veoma neugodan i ometati svakodnevne aktivnosti, a često je i zanemaren. Uzrok nadutosti može biti raznolik, ali često je povezan sa varenjem hrane.

U ovom članku istražićemo kako se to možete nositi sa nadutošću i poboljšati proces varenja.

Važnost pravilne ishrane za dobro varenje

Pravilna ishrana igra ključnu ulogu u procesu varenja. Ishrana bogata vlaknima, voćem, povrćem i celim žitaricama može pomoći u održavanju zdravog sistema varenja.

Osim toga, ulje od kokosa, odnosno, konzumiranje kokosovog ulja na prazan želudac je izuzetno preporučljivo za varenje. Sadržaj ulja kokosa pomaže sistemu za varenje funkcioniše na najbolji mogući način.

Takođe, vlakna su posebno važna jer doprinose pravilnom funkcionisanju creva i olakšavaju prolazak hrane kroz digestivni trakt. Preporučuje se da odrasli unose oko 25-30 grama vlakana dnevno kako bi održali zdravu probavu.

Čia seme dokazano utiče na uspostavljanje pravilnog metaboličkog ritma u organizmu. Ovo seme omogućava sistemu organa za varenje da apsorbuje optimalan deo hranljivih sastojaka, i to zbog svog jedinstvenog sastava i bogatsva korisnim nutrijentima.

Takođe, lanene semenke su bogate vlaknima, omega-3 masnim kiselinama i antioksidansima koji podržavaju zdravlje digestivnog sistema. Dodavanje lanenih semenki u ishranu može pomoći u smanjenju nadutosti i regulisanju rada creva. Možete ih dodati u smutije, jogurt, salate ili ih koristiti kao dodatak jelima.

Važnost fizičke aktivnosti za regulisanje varenja

Fizička aktivnost ne samo da doprinosi opštem zdravlju tela, već može i poboljšati varenje. Trenirajte i promenite način ishrane i na taj način podstaknite cirkulaciju krvi, što dalje može poboljšati funkciju creva i olakšati proces varenja. Čak i šetnja nakon obroka može pomoći u smanjenju nadutosti i osećaju težine u stomaku.

Redovna fizička aktivnost može poboljšati ovu peristaltičku aktivnost, čineći proces varenja efikasnijim i olakšavajući prolazak hrane kroz creva. To može smanjiti rizik od zatvora i nadutosti.

Takođe, ovo je odličan način da se smanji nivo stresa i napetosti u telu. Tokom vežbanja, telo oslobađa endorfine, tzv. “hormone sreće”, koji mogu poboljšati raspoloženje i smanjiti stres. Stres može imati negativan uticaj na sistem varenja, usporavajući procese probave i izazivajući nadutost i nelagodnost.

Hidratacija za dobro varenje

Hidratacija je još jedan važan faktor za dobro varenje. Nedovoljan unos tečnosti može usporiti proces varenja i dovesti do nadutosti. Preporučuje se da odrasli unose najmanje osam čaša vode dnevno, ali ta količina može varirati zavisno od individualnih potreba i nivoa aktivnosti.

Prilikom varenja, želudačni sokovi se luče radi razgradnje hrane i aktiviranja enzima koji pomažu u procesu varenja. Adekvatna hidratacija razređuje ove želudačne sokove, čime se olakšava njihova funkcija i proces varenja hrane. Takođe, omogućava optimalnu apsorpciju hranljivih materija iz hrane, što podržava opšte zdravlje tela i vitalnost.

Konačno, hidratacija je neophodna za opšte zdravlje tela, što uključuje i zdravlje digestivnog sistema. Dovoljan unos vode podržava rad svih organa u telu što doprinosi celokupnom osećaju blagostanja i vitalnosti.

Kako pravilno jesti za bolje varenje?

Način na koji jedemo takođe može uticati na proces varenja. Prebrzo jedenje ili gutanje hrane može dovesti do gutanja vazduha, što može uzrokovati nadutost.

Brzo jedenje i nedovoljno žvakanje hrane može opteretiti digestivni sistem i dovesti do nadutosti. Temeljno žvakanje hrane pomaže u razbijanju hrane na manje komade i olakšava probavu u želucu i crevima. Pokušajte jesti polako i svesno, dajući sebi dovoljno vremena da temeljno žvaćete svaki zalogaj.

Konzumiranje teške ili masne hrane neposredno pre spavanja može otežati proces varenja i dovesti do gorušice ili nelagodnosti u želucu tokom noći. Pokušajte da izbegavate obilne obroke najmanje dva sata pre odlaska na spavanje kako biste dali svom telu dovoljno vremena da svari hranu pre nego što legnete.

Konzumiranje tečnosti tokom obroka može razblažiti želudačne sokove i otežati proces varenja. Umesto toga, pijte vodu ili druge tečnosti najmanje 30 minuta pre ili posle obroka kako biste hidrirali telo, ali ne i preopteretili želudac tokom obroka.

Takođe, gazirana pića, poput gazirane vode ili gaziranih sokova, mogu doprineti nadutosti i nelagodnosti u stomaku zbog prisustva gasova.

Kako odabrati prave namirnice za olakšanje nadutosti?

Neki ljudi mogu imati određene intolerancije na hranu koje mogu uzrokovati nadutost. Eliminacija potencijalno problematičnih namirnica poput mlečnih proizvoda, pšenice ili određenih vrsta povrća može pomoći u smanjenju nadutosti.

Takođe je važno pratiti svoju ishranu i identifikovati koje namirnice izazivaju nelagodnost kako biste ih mogli izbegavati u budućnosti.

Ukoliko niste sigurni koja hrana vam ne odgovara, možete na osnovu analize krvi dobiti smernice koju hranu ne biste smeli da konzumirate, odnosno, možete uraditi test intolerancije na hranu.

devojka

Kada posetiti lekara zbog nadutosti?

Iako je većina slučajeva nadutosti bezopasna i može se rešiti promenom ishrane i načina života, u nekim slučajevima nadutost može biti simptom ozbiljnijeg zdravstvenog problema poput sindroma iritabilnog creva, celijakije ili bolesti creva.

Ako se nadutost redovno javlja ili je praćena drugim simptomima poput bolova u stomaku, promene u stolici ili gubitka težine, važno je posetiti lekara radi dalje dijagnostike i lečenja.

Dakle, problemi sa nadutošću i varenjem se mogu rešiti promenama u životnim navikama, ali u nekim situacijama je neophodno posetiti i lekara, naročito onda kada vas ovi problemi ometaju u svakodnevnim aktivnostima.